Numărul victimelor din accidentele rutiere este în creştere în România, cu toate că, la data aderării la Uniunea Europeană, Bucureştiul a preluat obiectivul comunitar de reducere cu 50%, până în 2010, a numărului de victime ale accidentelor rutiere. Indicatorul a crescut însă anual, proporţional cu creşterea parcului auto în condiţiile unei infrastructuri învechite şi în lipsa unei politici coerente în domeniu.
Proiectul Strategiei naţionale pentru siguranţa rutieră 2011-2020 urmăreşte să reducă acest decalaj. Andreea Pietroşel, Magazin european: Strategia naţională pentru siguranţa rutieră
Pentru o treime dintre accidentele grave, vinovaţi sunt şoferii tineri, cu vârste cuprinse între 18-25 ani, în principal din cauza vitezei. Un sfert dintre toţi conducătorii auto au fost de altfel amendaţi cel puţin o dată în ultimii trei ani pentru depăşirea limitei de viteză, arata rapoartele. Amenzile aplicate conform regimului circulaţiei sunt estimate la peste 450 milioane lei anual, cu un grad de încasare de doar 40% faţă de peste 90% în alte state UE.
Proiectul Strategiei naţionale pentru siguranţa rutieră 2011-2020 dă mai multă libertate celor care vor să se pregătească pentru obţinerea permisului de conducere. Executivul va evalua posibilitatea introducerii dreptului de a conduce anumite vehicule, în intervale orare speciale şi doar pe unele drumuri publice, anterior obţinerii pentru prima dată a permisului de conducere. Procedura va impune prezenţa unui însoţitor cu experienţă, care va răspunde juridic solidar cu şoferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.
În paralel, ar putea fi introdus şi „permisul provizoriu de conducere”, premergător obţinerii permisului auto şi valabil numai pe teritoriul României, cu anumite restricţii pentru şofer.
Proiectul urmăreşte interzicerea folosirii dispozitivelor anti-radar,