Doar patru ministere din 15 ministere analizate anul trecut stiau sa foloseasca relatiile publice ca pe o functie de management, restul ministerelor considerand ca departamentul de comunicare are preponderent un rol tehnic ori birocratic, mai apropiat de relatia directa cu cetatenii decat de strategia de comunicare, arata o analiza realizata de Asociatia Romana de Relatii Publice (ARRP).
Analiza a fost realizata intre februarie si mai 2011 si nu include Ministerul Afacerilor Europene, care a fost infiintat in octombrie. De asemenea, intre timp a fost schimbat aproape intregul guvern.
In general, angajatii departamentelor de comunicare din ministere indeplinesc 14 categorii de functii, acestea diferentiindu-se de la un minister la altul.
Astfel, relatiile publice sunt reduse, de cele mai multe ori, la functii instrumentale: scriere si editare de materiale, relatii cu presa, comunicare interna, organizare de evenimente si furnizare de informatii.
Pe de alta parte, functiile strategice precum cercetarea, oferirea de consultanta si training, reprezentarea organizatiei ca purtator de cuvant sau managementul crizei sunt putin prezente in profilul departamentelor de comunicare din actuala structura a Guvernului Romaniei.
Astfel, cel mai bine comunica Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Administratiei si Internelor.
Pe de alta parte, codasele la capitolul comunicare sunt Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Mediului si Padurilor, Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Ministerul Culturii si Patrimoniului National conform ARRP.
In 2011, in cadrul ministerelor Guvernului Romaniei, existau:
- departamente care utilizau toate functiile instrumentale si strategice ale relatiilor publice, avand astfe