Piata jocurilor video a scazut anul trecut cu circa 20%, ajungand la un nivel similar cu 2009 (aproximativ 14,4 mil. euro), motivele fiind ample si destul de importante incat industria sa nu isi revina nici anul acesta ci, din contra, sa continue scaderea, considera oficialii Best Distribution, cel mai mare distribuitor de profil din tara.
Practic, dupa mai multi ani de crestere continua, 2011 a insemnat pentru piata jocurilor video prima scadere importanta din Romania, “o fractura” ce nu se va vindeca repede ci care, din contra, se va largi in viitor.
Care sunt motivele? Oficialii BestDistribution, lideri de piata cu o cota de circa 65% in Romania, le-au detaliat.
Primul motiv este criza economica - puterea de cumparare scazand, a dus dupa sine cresterea download-ului ilegal sau a achizitiilor la mana a doua de peste hotare. Si download-ul international, legal, a crescut. “Practic in Romania vanzarile de jocuri ce nu include modul de multiplayer au fost reduse. Romanii cumpara in continuare jocuri ce au modul multiplayer dar deseori asteapta reducerile sau ofertele speciale”, spun reprezentanti ai companiei.
In al doilea rand, piata de retail a avut de suferit, in frunte cu fostul lider de piata Diverta care a intrat in insolventa. “Daca in 2002-2003 Diverta avea o cota de piata din vanzarile Best Distribution de circa 70%, acum abia de mai atinge 8%”.
Totodata, lanturile de retail au inceput sa se reprofileze si sa comande in special jocuri ieftine, de valoare mica, interesandu-i volumele. Acestea aduc insa marje mici de profit.
In final, per total, preturile jocurilor video au scazut – pentru PSP s-a ajuns ca unele jocuri sa costa 10 euro, fata de anii precedenti cand ele ajungeau la 40-50 euro.
“PC-urile raman in continuare driver-ul pietei de profil, dar cu o cota mai redusa, de doar circa 50%. A crescut insa