La prima sa participare, România este una dintre câştigătoarele mega-concursului internaţional de inovaţii NoAE (Network of Automotive Excellence), la care au participat 325 de inventatori din 40 de ţări şi care a fost jurizat de reprezentanţi ai celor mai mari companii din industria aerospaţială şi auto: Airbus, Boeing, Lufthansa, Siemens, Audi, Ford, Renault, Porsche, Volkswagen, Opel, Skoda, Bosch etc.
Participanţii au avut la dispoziţie 7 luni pentru a-şi înscrie proiectele, termenul limită fiind data de 31 decembrie 2011. La final, din 173 de inovaţii preselectate (finalizate şi analizate de juriu), 21 au fost declarate câştigătoare.
În România, concursul a fost adus de compania F&F IT Services şi s-a desfăşurat sub patronajul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri. Portalul noae.ro a înregistrat 531 de vizitatori unici, fiind înscrişi în competiţie 15 participanţi, care au propus 10 inovaţii.
Ideea care a impresionat juriul aparţine lui Paul Bârsănescu de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iaşi. Ideea este uimitor de simplă şi de ingenioasă, deopotrivă. E vorba de o soluţie de îmbinare a două tehnologii deja existente, care acum lucrează separat – cântărirea la bordul vehiculului pe fiecare punte, respectiv GPS cu înregistrare şi tracker. Inventatorul va reprezenta România la Ceremonia de premiere ce va avea loc la Dusseldorf, Germania, în zilele de 17 şi 18 aprilie 2012.
Invenţia, explicată de autor
Prof.dr.ing Paul Bârsănescu a explicat, pentru Jurnalul Naţional, ce implicaţii practice poate avea ideea sa. „În prezent, camioanele sunt taxate la fel, indiferent de gradul de încărcare. Că circulă gol, sau încărcat la maxim cu o marfă uşoară sau încărcat cu marfă ce cântăreşte mai mult, taxa de drum este aceeaşi. Or, conform unui studiu realizat în Africa de Sud, uzura şoselelor se datorează, în prop