Implementarea Pachetului Energetic III de către ţara noastră poate duce la îmbunătăţirea securităţii furnizării de resurse energetice, dar şi la serioase litigii în relaţia cu gigantul rus al gazelor, susţine un expert.
În octombrie 2011 Guvernul Republicii Moldova a semnat acordul pentru transpunerea Directivelor şi Regulamentelor care formează Pachetul III Legislativ Energetic. Această transpunere, conform acordului, va fi realizată până în anul 2015.
Ruslan Surugiu, expert neafiliat la Centrul Expert-grup, susţine că implementarea Pachetului Energetic III sunt multiple. "În primul rând va fi îmbunătăţită securitatea furnizării prin apariţia de noi producători şi furnizori. În al doilea rând, va fi oferită posibilitatea de integrare în piaţa regională de energie din Sud-Estul Europei cu o perspectivă ulterioară de integrare în piaţa UE. În al treilea rând, va apărea posibilitatea de eliminare legală a poziţiilor de monopol deţinute pe toate segmentele de piaţă, în particular, în sectorul de gaze naturale, unde Moldovagaz deţine 100% din furnizarea de gaze naturale şi mai mult de 80% din piaţa de distribuţie. În al patrulea rând, aceasta va permite optimizarea consumului de energie electrică prin introducerea contoarelor inteligente", susţine expertul.
Avantajele sunt însă umbrite de dezavantajele implementării Pachetul III Energetic.
Ruslan Surugiu afirmă că separarea transportului de producere, furnizare şi stocare şi separarea proprietăţilor aşa cum prevede documentul poate duce la relaţii tensionate cu Gazprom (cel puţin pe perioada negocierii noului contract de livrare a gazelor naturale), dar şi la o posibilă poziţie mult mai intransigentă a gigantului rus faţă de problema datoriilor istorice ale Moldovagaz pentru gazele naturale livrate.
Tergiversarea adoptării unui nou tarif la gaze, poate duce la intrarea în faliment a com