Şoferii români cunosc riscurile şi consecinţele încălcării regulilor de circulaţie sau manevrelor periculoase pe şosea, însă îşi supraestimează capacităţile şoferistice şi consideră că este puţin probabil să li se întâmple tocmai lor un accident sau să fie prinşi când încalcă regulile.
Guvernul prezintă tendinţele şi atitudinea şoferilor români în trafic, în cadrul Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2011-2020, bazându-se pe un studiu realizat de Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, în 2010.
Conducătorii auto supraestimează rolul experienţei de şofer pe care o au, chiar dacă traficul se desfăşoară în condiţii dificile. În acelaşi timp, ei subestimează efectele alcoolului asupra lor, indiferent de cantitatea pe care o beau.
Şoferii români nu cunosc sau au cunoştinţe greşite despre dinamica maşinilor la viteze mari, în schimb îşi supraapreciază capacitatea de a anticipa schimbările rapide de situaţie din trafic şi îşi permit astfel să se lanseze în manevre riscante sau nu se asigură suficient.
Cei mai mulţi şoferi români ştiu că starea şoselelor este proastă şi că există adesea comportamente riscante ale celorlalţi şoferi în trafic. Cu toate acestea, ei îşi doresc creşterea limitelor de viteză şi chiar eliminarea lor de pe autostrăzi.
O mare parte a şoferilor sunt dispuşi să încalce regulile de circulaţie, dacă apreciază că la momentul respectiv acest lucru nu le pune în pericol siguranţa.
Realizatorii Strategiei concluionează că "şoferii români nu au o problemă deosebită cu reprezentarea consecinţelor asociate unor comportamente riscante sau încălcării regulilor de circulaţie, însă subestimează probabilitatea de producere a acestora".
Viteza medie de rulare în România: 65 km/h
Maşinile sub 3,5 tone aveau o viteză medie de rulare de 65 km/h, în 2009, pe şoselele naţionale şi europene din România,