Timp de patru zile, spectacolul veneţian al Carnavalului a fost întregit de Festivalul de muzică balcanică „Dimitrie Cantemir”, organizat de Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică „Nicolae Iorga” din Veneţia, despre care Giorgio Orsoni, primarul cetăţii lagunare, spunea: „Relaţiile dintre Veneţia şi România sunt consolidate datorită prezenţei acestui institut în Serenissima.
Pot fi observate aceste bune relaţii şi în activităţile specifice pe care Institutul «Iorga» le dezvoltă în zilele carnavalului. Pentru noi, acesta este un motiv de interes, pentru că este vorba despre culturi diverse, dar şi vecine, care au simbolurile lor distincte în existenţa Carnavalului”, a mai spus Giorgio Orsoni, referindu-se atât la prezenţa din acest an a României, cât şi la cea din 2008, când ţara noastră a fost invitat de onoare.
Festivalul a adus în lojele Teatrului La Fenice spectatori îmbrăcaţi în costume de settecento, prezenţa lor făcându-te pe tine, neveneţianul, să trăieşti emoţia artei ca şi cum ai respira aerul Serenissimei, în urmă cu aproape trei secole. Pe scenă au evoluat patru prestigioase ansambluri muzicale care explorează şi promovează compoziţiile notate în manuscrisele cantemiriene. Jordi Savall & Hesperion XXI (Spania), formaţia Marâghî (Italia), formaţia Bezmârâ (Turcia) şi Grupul Anton Pann (România) au fost protagonistele celor patru seri cantemiriene.
Am luat, „la cald”, câteva declaraţii, mai ales că muzicianul spaniol Jordi Savall şi directorul Teatrului „La Fenice” Cristiano Chiarot au fost decoraţi de statul român, moment despre care directorul IRCCU Veneţia, dl Rudolf-Mihai Dinu, afirma: „Înaltele distincţii au fost acordate în semn de recunoaştere a meritelor lor deosebite în promovarea culturii şi a imaginii României”.
Jordi Savall (Spania, „Hesperion XXI”): „Muzica rămâne primul limbaj al fiinţei umane, pentru că,