Piața românească a medicamentelor este evaluată la aproximativ 2,5 miliarde de euro. Statisticile au arătat că piața locală de medicamente încă se simte bine, chiar dacă în ultimii ani volumele comercializate la intern au scăzut cu aproximativ 15%. Iar cauzele sunt multiple.
Producătorii de medicamente spun că renunță să vândă la intern și caută noi piețe în afara României. În mod cert, politica de prețuri, întârzierile la plata medicamentelor decontate și taxa clawback determină și alți mari producători să caute noi piețe la export.
În timp ce Antibiotice Iași a trasat un plan până în 2016, când exportul ar trebui să atingă valoarea de 25 milioane de euro, principalele piețe fiind atât Uniunea Europeană, cât și SUA și Rusia, Europharm Brașov, un alt mare producător deținut de gigantul GlaxoSmithKline (GSK), își consolidează businessul: numai în 2011 aproape că a dublat numărul țărilor unde exportă medicamentele fabricate în România.
De altfel, anul trecut, potrivit INS, Europharm a fost desemnat cel mai mare exportator de medicamente, 60% din producție fiind destinată exclusiv piețelor externe. Nu e de mirare, având în vedere că, din 1998 și până acum, GSK a investit 106 milioane de dolari numai în această fabrică. „Europharm a evoluat de la producerea de mărci generice, exclusiv pentru piața locală, către poziția de fabrică integrată la nivel mondial. Anul trecut au fost produse aici 46 de milioane de cutii de medicamente“, nuanțează Pascal Prigent, directorul general al GSK România. Cu mențiunea că la Brașov se produc 16 branduri de vitamine și minerale, analgezice.
Concluzionând, exportul este mai mult decât o „gură de oxigen“ pentru cei care se lovesc de cadrul legislativ și lipsa lichidităților din România.
Piața românească a medicamentelor este evaluată la aproximativ 2,5 miliarde de euro. Statisticile au arătat că piața locală de