Numărul angajaţilor temporar are o tendinţă de creştere de la an la an în România, pe măsură ce companiile descoperă avantajele acestui tip de colaborare. În 2011, peste 55.000 de persoane au apelat la această formă de angajare, în creştere cu 10% faţă de anul anterior, estimează experţii companiei de consultanţă Accace, unul dintre liderii din Europa Centrală şi de Est în management financiar.
„Creşterea numărului de angajaţi temporar va fi impulsionată şi de modificarea adusă Codului Muncii în 2011. Astfel, un angajat temporar trebuie să beneficieze de acelaşi nivel de salarizare ca şi un angajat pe perioadă nedeterminată care îndeplineşte acelaşi tip de muncă sau unul similar, indiferent de felul în care a fost angajat – direct sau printr-un agent de muncă temporară“, arată experţii Accace.
Cine preferă munca temporară
În România, companiile care apelează frecvent la serviciile unui furnizor de muncă temporară fac parte din domenii foarte variate, de la FMCG (bunurile de larg consum cu viteze mari de vânzare), auto, asigurări, farma, turism (hoteluri, restaurante, catering), agricultură, construcţii, industria prelucrătoare, componente electronice. În general, este vorba despre companii mari, multinaţionale, cu un număr mare de angajaţi sau cu o cultură orientată foarte puternic pe externalizare.
Potrivit Accace, la nivel european toate pieţele mature utilizează de zeci de ani munca temporară. Pentru comparaţie, firmele din ţări ca Anglia, Franţa sau Germania au milioane de angajaţi temporari fiecare, în timp ce Europa Centrală si de Est are pieţe de ordinul sutelor de mii de angajaţi temporari.
Înlocuitori pentru titularii plecaţi în concediu natal
„România se află încă la început în acest domeniu, dar cu evoluţii pozitive în ultimii ani. Cu siguranţă, şi în următoarea perioadă tendinţa de externalizare se va menţin