Este ora 10:30 într-o dimineaţă răcoroasă de iarnă în centrul Madridului, iar Emanuela Scena îşi deschide magazinul, unul dintre multele care oferă produse second-hand şi care au apărut în capitala Spaniei în timpul crizei economice. Aici, Scena comercializează haine, cărţi, CD-uri şi echipamente electronice.
Dar spre deosebire de alţi retaileri, când îşi vinde produsele ea nu încasează bani. Afacerea este parte a unei economii de barter cu bunuri şi servicii care se dezvoltă tot mai mult pe măsură ce ţara se scufundă în recesiune, iar rata şomajului, deja cea mai mare din UE, continuă să crească, scrie Thomson Reuters.
În încercarea de a găsi noi modalităţi de a supravieţui, magazinele din două oraşe au început să accepte din nou fosta monedă, peseta, ceea ce-i încurajează pe oameni care locuiesc şi la distanţe foarte mari să cotrobăie prin dulapuri şi sertare pentru a găsi bancnote pe care credeau că nu le vor mai folosi niciodată.
"Când am deschis afacerea, în decembrie 2010, Spania era deja în criză. La început, oamenii nu acceptau foarte uşor că tot ceea ce schimbam era second-hand, dar acum înţeleg situaţia", spune Scena.
"Sesam, deschide-te! - ne-a plăcut ideea unui nume care sugerează peştera cu comori a lui Ali Baba", are 20 de clienţi pe zi care schimbă bunuri pe punctele pe care le-au obţinut pentru că au adus obiecte personale şi au plătit o mică taxă de abonare. De asemenea, oamenii pot cumpăra puncte folosind şi moneda euro, "dar punctele costă mai mult în acest mod pentru că vrem să încurajăm barterul."
Ca proprietar de magazin, Scena este o excepţie într-o economie alternativă mică, dar care capătă proporţii tot mai mari, susţinută în principal de foarte multe website-uri, care oferă platforme pentru schimbul de bunuri şi produse variate, de la cursuri de limbi străine şi plimbarea câin