Propunerile de modificare a legislaţiei rutiere incluse în Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2011 - 2020 au dat startul unor noi controverse. Proiectul prevede, printre altele, posibilitatea obţinerii permisului de conducere la vârsta de 17 ani şi conducerea vehiculelor fără permis pe anumite drumuri. Aceasta în condiţiile în care tot mai mulţi tineri se fac vinovaţi de producerea unor accidente de circulaţie, şi tot mai mulţi se urcă la volan fără permis. Prin urmare, permite gradul de civilizaţie rutieră a românilor aplicarea în legislaţie a multor dintre modificările propuse în acest proiect?
Propuneri controversate
Pentru a scădea numărul de accidente rutiere din ţara noastră, Guvernul a supus dezbaterii publice anumite modificări în legislaţia rutieră. Nu este vorba despre mult-dezbătutul “nou Cod Rutier”, ci despre un proiect de hotărâre de guvern pentru adoptarea Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2011 – 2020, aflat în dezbateri la Comisia Juridică de Disciplină şi Imunităţi a Camerei Deputaţilor.
Proiectul vizează, printre altele, interzicerea circulaţiei ATV-urilor pe drumurile publice, posibilitatea plăţii amenzii de circulaţie pe loc, pe bază de chitanţă, creşterea graduală a amenzilor, în funcţie de viteza depăşită de şofer, introducerea permisului provizoriu de conducere, printr-un program de obţinere graduală a sa, şi scăderea vârstei de înscriere la examenul auto, de la 18 la 17 ani.
Noutatea care ridică cele mai multe semne de întrebare este reprezentată de permisul provizoriu de conducere. Premergător obţinerii permisului auto şi valabil numai pe teritoriul României, acesta presupune, totuşi, anumite restricţii pentru şoferi. Aceştia ar putea conduce unele vehicule, anterior obţinerii permisului de conducere, după ce vor fi supuşi unui proces de instruire şi testare, şi doa