Sezonul reducerilor reprezinta un moment foarte important pentru business-ul de retail; dincolo de complexitatea logistica si a cadrului de reglementare aferent, adesea vanzarile din perioada reducerilor pot genera un procent important din cifra anuala a unui retailer.
In Romania, cadrul legal actual nu este intotdeauna adaptat practicilor inovative ale comerciantilor care concep in permanenta noi modalitati de promovare, cat mai diverse si cat mai variate. Legislatia (neclara, rigida sau impunand in anumite cazuri obligatii dificil de indeplinit) nu reflecta de fiecare data realitatea in ceea ce priveste vanzarile „promotionale” sau alte campanii de reduceri, respectiv promotii pe care le practica comerciantii in prezent.
Este foarte important, in acest context ca retailerii sa cunoasca si sa aplice corect parghiile juridice aferente, pentru a-si eficientiza la maximum activitatea in astfel de perioade si a evita eventualele sanctiuni.
OG nr. 99/2000, care vizeaza comercializarea produselor si serviciilor pe piata („OG 99/2000”), include in categoria vanzarilor cu pret redus, printre alte practici (cum ar fi vanzarea de lichidare, vanzarea la magazinul de fabrica etc), vanzarile de soldare si vanzarile promotionale.
Vanzarile de soldare vizeaza stocul de marfuri sezoniere, spre deosebire de vanzarile promotionale, care pot viza reduceri de pret aplicabile oricaror produse/servicii prestate in mod curent de comercianti. In timp ce vanzarile de soldare pot fi efectuate numai in cursul a doua perioade avand o durata maxima de 45 de zile, vanzarile promotionale pot fi efectuate oricand in timpul anului. De asemenea, daca vanzarile de soldare pot fi efectuate de comercianti „in pierdere” (respectiv la un pret egal sau mai mic decat costul de achizitie), o asemenea practica este interzisa in cazul vanzarilor promotionale.
Armonizarea cu legi