Decizia Comisiei Europene de a întrerupe plăţile în cadrul finanţării proiectelor POS-DRU nu a venit din senin şi nici nu a provocat - oricât de cinic ar putea să sune - în mod real, printre cei implicaţi, surprize de proporţii.
Pe lângă disfuncţiile mai grave şi modalităţile ineficiente de acordare a finanţărilor - relevate de auditul efectuat recent şi care a provocat schimbarea conducerii POS-DRU -, devenise destul de limpede, încă de la izbucnirea scandalului în care a fost implicat fostul ministru al Muncii Ioan Botiş, că gestiunea acestei linii de finanţare cu bani europeni este defectuoasă. În ceea ce-l priveşte pe fostul ministru, care ar fi trebuit să stimuleze cheltuirea eficientă şi transparentă a fondurilor europene date spre păstorire, el crease un ONG la domiciliul personal, prin care atrăsese jumătate de milion de euro din fondurile POS-DRU, angajată fiind propria soţie. Scandalul care a izbucnit atunci a dus la demisia ministrului, precum şi la demiterea, semnată de primul ministru Boc, la câteva zile după aceea, a directorului de atunci al Autorităţii de Management al POS-DRU.
Exemplele la nivel înalt (invocate într-o analiză a Institutului de Politici Publice citată de cotidianul România liberă) ar putea continua cu Silviu Bian, fostul şef al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, învinuit de luare de mită în valoare de peste 270.000 de euro, de la opt angajaţi din cadrul unor proiecte POS-DRU.
Corupţia este cu siguranţă una dintre cauzele majore pentru care POS-DRU nu a funcţionat, fiind actualmente întrerupt pe termen de două luni (avem un termen de graţie până la jumătatea lunii martie pentru rezolvarea problemelor semnalate de mai bine de un an de auditul efectuat deja) cu şanse mari de a fi, în caz contrar, suspendat.
O altă cauză semnalată în ultima perioadă - şi care şi-ar putea găsi o parte de