În România se înregistrează cea mai mică pondere a taxelor în preţul benzinei, de 54%, şi a şaptea cea mai mică pondere a taxelor în preţul motorinei, de 56%, din UE-27 (după Austria, Luxemburg, Cipru, Lituania, Malta şi Slovenia), se arată într-o analiză realizată de Andreea Paul, consilier de stat al primului ministru. Sursa: EVZ
Ca valoare nominală, taxele au crescut în România cu 75% la benzină şi cu 97% la motorină în ultimii trei ani. La nivel european, creşterile medii au fost de 47% la benzină, respectiv 69% la motorină.
În România, ponderea taxelor în preţul actual al carburanţilor se ridică la 54% din preţul benzinei şi la 56% din preţul motorinei.
La nivelul Uniunii Europene, taxele medii deţin ponderi mai mari decât în România, de 61% în preţul benzinei, respectiv de 59% în preţul motorinei, potrivit buletinelor de preţuri pentru carburanţi din 27 februarie ale Comisiei Europene.
Aceleaşi buletine arată că România deţine cea mai mică pondere a taxelor în preţul benzinei şi a şaptea cea mai mică pondere în preţul motorinei în UE.
În ceea ce priveşte valoarea nominală a taxelor, România se situează pe locul al doilea în cazul benzinei în topul celor mai mici taxe (după Cipru), cu o valoare de 0,699 euro/litru şi pe locul cinci în cazul motorinei (după Luxemburg, Slovenia, Cipru şi Lituania), cu 0,738 euro/litru.
Nivelul mediu al taxei pe litru la nivelul UE este de 0,927 euro la benzină şi de 0,869 euro la motorină.
Ponderea taxelor în preț, în scădere
Ponderea taxelor în preţul benzinei a scăzut de la 60% la 54% - în România şi de la 66% la 51% - în UE, în perioada 12 ianuarie 2009 - 27 februarie 2012.
În schimb, ponderea taxelor în preţul motorinei s-a majorat de la 47% la 56% - în România şi de la 54% la 59% - în UE, în perioada 12 ianuarie 2009 - 27 februa