CONFESIUNI. Cineastul francez de origine lituaniană premiat cu Oscar pentru \"Artistul\" a vorbit pentru EVZ şi despre cum a lucrat cu actorii la un film mut. Sursa: REUTERS
Înainte să ajungă la Oscar şi să fie recompensat cu numeroase statuete, "Artistul" a debutat la Cannes, inclus fiind în Competiţie pe ultima sută de metri şi alegându-se cu Premiul pentru cel mai bun actor (Jean Dujardin). Pe Croazetă, regizorul Michel Hazanavicius a explicat pentru EVZ cum s-a documentat înainte să scrie scenariul, cum a lucrat cu câinele Uggie şi de ce îi place mai mult când americanii filmează Parisul.
EVZ: Când te gândeşti la un film mut alb-negru, pare plictisitor şi fără cârlig la public. Dar "Artistul" e foarte amuzant şi ataşant. Care e secretul?
Michel Hazanavicius: Nu există niciun secret. Există doar o eroare. Cea pe care ai făcut-o tu, crezând că va fi plictisitor. Dacă eşti familiarizat cu filmele mute, ştii că există multe capodopere printre ele, multe care nu sunt plictisitoare. Sunt şi melodrame, comedii, filme de acţiune. Printre filmele mute se numără pelicule din toate genurile, unele extrem de frumoase. Ştiu că această prejudecată, cum că oamenii vor fi speriaţi că filmul e plictisitor, este cel mai mare duşman al nostru. Cu asta trebuie să ne luptăm. Cine poate spune în ziua de azi că Charlie Chaplin e plictisitor? Nu că mă compar cu el, mă refer doar la acelaşi "format". "Artistul" e pur şi simplu diferit. Dar diferit nu înseamnă plictisitor.
Acum se vorbeşte de tranziţia de la cinemaul clasic la 3D, filmul tău e despre tranziţia de la filmele mute la talkies. E o coincidenţă?
Da, una subconştientă. Opinia mea este că nu e vorba de tranziţia către 3D sau către talkies, ci o tranziţie mai importantă, în termeni de viaţă. Cred că în ultimul secol ceva s-a schimbat – ritmul vieţii umane şi ritmul schimbării lum