În contextul actual al naturii schimbătoare a economiei, societăţii şi culturii – situaţii care sunt adesea numite “vremuri precare” – artiştii trebuie să negocieze adesea poziţii riscante, teritorii contestate, ori situaţii în care activitatea culturală interacţionează sau oferă un contrapunct condiţiilor de flux.
În cadrul acestui context, Bucharest Biennale 5 reliefează creaţia unor artişti al căror portofoliu nu constă neapărat în situaţii evidente, ci mai degrabă în strategii investigative, indirecte sau informale, care posedă propria lor formă de putere.
Prin natura sa, lucrarea cu caracter investigativ exprimă un fel de rezistenţă atât vitezei şi caracterului schimbător al lucrurilor cât şi sentimentului crescător de instabilitate care invadează traiul cotidian. Mai multe proiecte din cadrul Bienalei implică o revizuire a unor istorii specifice de la civic la personal, producând un alt tip de “cunoaştere” aparte, care nu este neapărat despre nostalgie şi nici narativă, ci mai degrabă despre prezentarea unei perspective complexe şi contemporane a vieţii. Pentru unii, actul cercetării, decoperirea şi prezentarea lucrurilor care se află dincolo de suprafaţă, a fost ajutat de Internet, prin intermediul căruia pot fi obţinute informaţii mai puţin cunoscute sau ascunse, care permit noi combinaţii de imagini şi semnificaţii nelimitate sau asociative în natură.
Dacă ne raportăm la simbolurile epocilor anterioare, sau la amintiri colective sau personale, aceste imagini sunt reprezentări complexe ale trecutului şi prezentului – “spaţii” închipuite care sunt caracterizate de un grad de incertitudine care le face mai incitante de descifrat. Pentru alţi artişti din Bienală, tacticile subterfugiului sau ale infiltrării sunt intrinseci practicii lor, permiţându-le să eludeze sau să negocieze sistemele existente pe care le consideră discutabil