Preţul ouălor a crescut în luna februarie cu peste 30% faţă de luna anterioară, aceasta fiind cea mai mare creştere dintre toate produse luate în calcul de Indicele Alimentar ZF. Avansul faţă de luna februarie a anului trecut este de peste două treimi.
Creşterile de preţ au impact asupra unei pieţe de 3,6 miliarde de ouă anual, în bani valoarea pieţei fiind de 1 miliard de euro la preţurile din prezent, potrivit estimărilor ZF.
Preţul ouălor a urcat pentru că începând cu acest an a intrat în vigoare o prevedere europeană care interzice comercializarea ouălor produse de găini crescute în cuşti, unde fiecare animal are un spaţiu mai mic decât suprafaţa unei coli de hârtie A4.
Pe scurt, până acum pe rafturile magazinelor din România erau comercializate patru categorii de ouă: cele inscripţionate cu 0 (produse în sistem ecologic), 1 (produse în gospodăriile private), 2 (produse în fermele de dimensiuni mari) şi 3 (produse în baterii - cuştile nemodernizate). De pe piaţă au dispărut acum ouăle inscripţionate cu cifra trei, ca urmare a prevederilor impuse de UE. Această categorie acoperea însă şi grosul vânzărilor de pe piaţa locală, potrivit unor informaţii anterioare.
Grigore Horoi, preşedinte al Agricola International Bacău, unul dintre primii cinci jucători de pe piaţa ouălor, a explicat recent că în acest moment în piaţă este un deficit de producţie, dar că lucrurile se vor echilibra curând din punct de vedere al livrărilor, însă nu şi al preţurilor, care vor rămâne ridicate în acest an. Deficitul de producţie este vizibil şi în teren.
Ieri la prânz în hipermarketul Carrefour Orhideea raftul de ouă era aproape gol. "Au numai ouă ecologice. O să iau din acestea, nu am ce să fac, chiar dacă sunt mai scumpe", a spus Petre (46 de ani), mecanic auto, unul dintre românii care îşi făcea ieri cumpărăturile. Reprezentanţii Carrefour nu au co