General Motors si PSA Peugeot Citroen au confirmat miercuri, dupa zile intregi de speculatii, crearea la nivel global a unei aliante strategice pe termen lung. De la noua alianta se asteapta sa intareasca cele doua companii, sa contribuie la rentabilitatea ambilor parteneri si sa le va imbunatateasca competitivitatea in Europa. Sursa imagine: business24.ro.jpg
In conexiune cu alianta, Peugeot isi va mari capitalul cu aproximativ 1 miliard de euro. Ca parte a intelegerii, General Motors va achizitionat 7% din PSA, devenind astfel al doilea mare detinator de actiuni dupa Peugeot Family Group.
Cele doua companii au multe de castigat in urma parteneriatului. De pilda, ele cumpara anual componente si alte bunuri si servicii cu volume combinate in valoare de aproximativ 125 miliarde de dolari anual. Combinand comenzile, ele reduce substantial costurile, realizand economii de circa doua miliarde de dolari pe an. In acelasi timp, Peugot si GM isi propun folosirea in comun a platformelor de vehicule, componente si module. Primul vehicul construit pe o platforma comuna GM si PSA urmeaza sa fie lansat pe piata in 2016.
Pe de alta parte, fiecare dintre cele doua companii va continua sa vanda pe piata vehicule independent si intr-un mod competitiv.
Jumatatea goala a paharului
Comentand pe marginea aliantei, The Economist aminteste ca numeroase astfel de parteneriate au fost sortite esecului, asa cum s-a intamplat in cazul celui dintre Suzuki si Volkswagen sau intre BMW si Rover. In plus, in anuntul de miercuri nu se face nicio referire la taierile de buget si de personal care vor fi necesare pentru a restabili profitabilitatea Peugeot si a diviziei europene a GM, Opel-Vauxhall. Contextul noului parteneriat nu este nici el unui grozav, dat fiind ca analistii prognozeaza pentru 2012 declinul vanzarilor de masini in Europa, pentru al cincilea an consec