O bancă din România a căzut pradă propriului său tratament sfidător la adresa clienţilor, fiind nevoită să accepte în instanţă o marjă de dobândă de doar 1,17%, cea mai mică din sistemul bancar.
Povestea Melaniei N. începe în anul de graţie 2007. În vara acelui an, mai exact prin iulie, ea semna contractul pentru accesarea unui credit ipotecar în valoare de 33.000 euro, pe o perioadă de 20 de ani. Creditul era contractat de la o sucursală a ABN Amro (actualmente RBS) din Timişoara.
Capcanele contractului semnat sub presiune avea să le afle abia după doi ani de la acordarea creditului. Dacă în primul an a avut o dobândă fixă de 5,75%, la care rata lunară era de 231 euro, din al doilea an dobânda a devenit 7,51%, variabilă (fără a se cunoaşte formula), nivel la care rata lunară era de 265 euro.
În 2009, Melania auzea că mai multor colegi ai săi, cu credite la diferite bănci, le scăzuseră ratele, deoarece indicatorul Euribor scădea accelerat, numai ei nu i se întâmpla nimic. Cei de la sucursala din Timişoara i-au spus să sune la Bucureşti, unde a început o lungă plimbare cu zăhărelul.
Joc la cacealma
În iulie 2009, RBS îi răspundea: „Banca poate modifica nivelul ratei dobânzii pentru credit în cazul în care evoluţia pieţei monetare/financiare va justifica o asemenea măsură..”, adăugând că RBS poate proceda la modificarea dobânzii, nefiind însă obligată în acest sens, conform contractului. Absolut stupefiant! Adică se vorbea de o dobândă variabilă, numai dacă binevoieşte şi banca.
Într-o altă adresă, din 18 septembrie, Melania sublinia că banca este obligată, conform a două articole din contract, să modifice dobânda în funcţie de indicele de referinţă (Euribor), obligaţie pe care banca nu a respectat-o. Astfel, ea cerea încheierea unui act adiţional care să prevadă formula de calcul al dobânzii, precum şi reca