Serviciul Judeţean Alba al Arhivelor Naţionale a vernisat, joi, 1 martie, expoziţia “Reclame din Epoca de Aur”. Aceasta cuprinde aproximativ 300 de reclame din domeniul culinar, cosmetic, industrial, al transporturilor, realizate în perioada 1965-1989 şi extrase din diverse almanahuri.
Expoziţia a fost prezentată de şefa Serviciului Arhivelor Naţionale Alba, Dana Zecheru, în prezenţa preşedintelui Consiliului Judeţean Alba, Ion Dumitrel şi a directorului Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia, Gabriel Rustoiu.
Dana Zecheru a explicat că cele 300 de reclame vechi sunt extrase din almanahurile “Scânteia”, “Sportul” şi “Femeia”. Expoziţia a fost organizată tematic, începând cu reclame la mâncăruri şi băuturi, cosmetice, detergenţi, articole industriale (confecţii, electrocasnice), apoi transporturi, turism şi, la final, reclame din domeniul economic.
Pentru a trezi un zâmbet în plus spectatorilor, reclamele au fost însoţite de nişte bileţele cu texte haioase, întrebări puse de Dorel Zaica unor copii, definiţii şi păreri personale despre concepte, obiecte, stări (“Ce este talentul? Talentul este o mândrie a creierului”, “Ce este o răscoală? Răscoala înseamnă când părinţii noştri nu găsesc bani şi răscolesc să găsească” sau “De ce ne spălăm cu săpun? Noi ne spălăm ca să dăm săpun în ochi la microbi!”).
Reclamele la produse populare, care abundau pe rafturile magazinelor sau, dimpotrivă, care nu erau accesibile oricui au provocat discuţii de tot felul în rândul spectatorilor, amuzaţi de mesajele simpatice ale acestora: la peşte oceanic (“Fără undiţă, fără permis de pescuit, peşte oceanic!”) sau lapte (“Un produs nou, lapte de consum smîntînit!”), biscuiţi (“De la tinereţe până la bătrâneţe sunt recomandaţi biscuiţii Merişor, vitaminizanţi…”), mâncare congelată (“Apetisante, nutritive, practice, preparatele conservate prin frig”) sau Ci-CO (“Gus