Tratatul fiscal semnat vinerila Bruxelles de liderii europeni „este costisitor pentru statele est-europene, chemate să salveze zona euro", arată Institutului de Analiză, Strategie şi Prognoză GeoPOL.
„Singurele beneficii certe sunt un ipotetic loc la masa deciziilor şi roluri active în salvarea Uniunii Europene la care s-au chinuit atât de mult să adere. În ultimii douăzeci de ani însă, unele dintre ele s-au dovedit mai abile decât altele în folosirea locului obţinut la diferite mese de joc", mai scrie GeoPOL.
Tratatul fiscal prevede obligaţia de a menţine un deficit structural ce nu poate depăşi obiectivul naţional pe termen mediu, stabilit pentru fiecare stat membru în parte, cu o limită inferioară de 0,5% din PIB, la preţurile pieţei. În cazul în care nivelul datoriei publice este semnificativ sub 60% din PIB şi nu există riscuri privind sustenabilitatea pe termen lung a finanţelor publice, deficitul structural poate să ajungă la circa 1% din PIB.Deficitul bugetar ciclic maxim plus cel structural trebuie să se încadreze în limita de 3% din PIB.
„România ar trebui să renegocieze tratatul"
„Cu o economie aflată încă la granița dintre recesiune și creștere economică, România, cel puțin pe termen scurt, are nevoie de investiții masive, cu răsfrângere socială pozitivă. Mai exact, de investiţii care cresc competitivitatea economică a unui stat, precum cele în infrastructură, în cercetare-dezvoltare, educaţie, sănătate etc., traduse însă în deficite mari", scrie GeoPOL.
„În altă ordine de idei, luând în calcul performanţa economică a României din ultima vreme, PIB-ul potenţial luat în discuţie pentru următorii ani va fi unul scăzut. Ceea ce înseamnă că raportarea deficitului bugetar la un PIB potenţial redus va genera un deficit structural mai mare de 0,5%.", arată analiza.
Potrivit GeoPOL, "România ar trebui să renegocieze prevederile