Cu oarecare întârziere faţă de premieră, am reuşit să vad unul dintre primele, dacă nu chiar primul film de dans contemporan finanţat de Centrul Naţional al Dansului Bucureş ti: scurtmetrajul Collective Identity, conceput de dansatoarea şi coregrafa Sandra Mavhima şi produs de Rollin Film pentru X şi 0 Dance Project.
Prezentat iniţial la galeria Atelier 030202, scurtmetrajul care circulă acum pe internet, situat, pe de o parte, undeva la un început de drum în această direcţie filmică a dansului contemporan de la noi, iar pe de altă parte susţinându-se prin propria sa calitate, invită la o pătrundere în lumea creată de el, încă din faza de laborator. Din acest motiv i-am solicitat Sandrei Mavhima o dezvăluire a punctului de pornire al filmului, dar şi a propriei sale identităţi de creatoare, extrem de puţin cunoscută la noi.
Liana Tugearu: Sunteţi la începutul afirmării dvs. în calitate de coregraf. De ce aţi optat pentru a vă pune în operă ideile prin mijloacele filmului şi nu printr-un spectacol prezentat pe o scenă?
Sandra Mavhima: Lipsa unui spaţiu performativ, fie el convenţional sau nu, mi-a impus să caut alt mod de exprimare, diferit de exigenţele scenei. Ideea unui film online de dans a venit ca o soluţie, atât pentru spaţiu cât şi pentru a avea un public cât mai numeros.
L. T.: Întrucât „antecedentele” dvs. creative sunt practic necunoscute în ambientul nostru cultural, vă rog să ne spuneţi ce alte coregrafii aţi mai semnat, cu ce prilej şi unde?
S.M.: „Antecedentele” mele coregrafice sunt diverse. Am lucrat în bună parte în publicitate, evenimente şi videoclipuri muzicale, în paralel cu activitatea din teatru, condusă de regizori precum Cătălina Buzoianu, Radu Beligan sau Alexandru Darie. Am realizat şi două proiecte de dans contemporan: Anamnesis – un experiment de exteriorizare a memoriei printr-un proces fizic, exp