Ridicarea accizei, cel puţin la motorină, ar avea două avantaje, spune Constantin Isac, preşedinte al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Pe de o parte, ar permite firmelor de transport să solicite returnarea unei cote de până la câteva puncte procentuale din accizele plătite după cum se întâmplă în Spania, Belgia, Franţa sau Slovenia. Ca acest lucru să fie posibil, acciza la motorină ar trebui să fie la nivelul minim negociat de România prin tratatul de aderare şi la care nu am ajuns. Ultima majorare ce ne va alinia la acest nivel minim va avea loc până la data de 1 ianuarie 2013. In al doilea rând creşterea ar trebui să pună o presiune pe furnizori de carburanţi, astfel încât aceştia să îşi scadă preţul la poarta rafinăriei, deci marja de profit.
Acciza mică prilej de profituri mari
Ţările UE unde preţul de vânzare la poarta rafinăriei la benzină şi motorină (şi care include profiturile producătorilor) e cel mai mare sunt cele în care accizarea e cea mai generoasă (vezi tabele). Benzina costă în Spania la poarta rafinăriei 0,753 euro pe litru), mult peste media UE de 0,714 euro pe litru, în timp ce acciza şi TVA aplicate în această ţară e printre cele mai mici din Europa (47% faţă de 56% media UE). Exemple similare se găsesc şi în cazul motorinei.
"In prima etapă preţul ar putea creşte, dar apoi se va stabiliza", afirmă Constantin Isac. O aducere a accizei la motorină la media nivelului UE, diferenţa însumată a accizei şi TVA între România şi media UE fiind în prezent de 5%, ar aduce statului venituri suplimentare de 318 milioane euro, socotind un consum mediu anual de motorină de 4,83 miliarde litri.
Profiturile anunţate zilele trecute de Petrom pe 2011, de 887 milioane de euro la vânzări de 5,3 miliarde euro, arată că firma austriacă OMV nu ar intra în faliment. Ce s-ar întâmpla însă cu ceilalţi pro