Campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din SUA 2012 va fi, foarte probabil, cea mai scumpă din istorie, arată o analiză Bloomberg. Până pe 31 ianuarie 2012, candidaţii cheltuiseră deja 228 de milioane de dolari, fără a lua în calcul banii proveniţi de la sponsori sau grupurile exterioare.
Prin comparaţie, campania electorală din 2008 a costat în total un miliard de dolari, cea din 2004 - 717,9 milioane, iar cea din 2000 - 343,1 milioane de dolari.
Bloomberg analizează defalcat cheltuielile dintr-o campanie electorală:
SALARII. Până la 31 ianuarie, Barack Obama îşi plătise angajaţii din campania electorală cu 17 milioane de dolari, iar Mitt Romney - cu 4,6 milioane. La polul opus, Rick Santorum a cheltuit până acum doar 148.806 dolari pentru a plăti veniturile ajutoarelor sale din campanie.
PIZZA, GOGOŞI, CAFELE. Ron Paul a cumpărat, în campanie, mâncare de 174.308 de dolari. Mitt Romney a cheltuit 9.195 de dolari pe felii de pizza şi 342,75 de dolari într-o singură lună la Dunkin Donuts (echivalentul a 600 de gogoşi sau 230 de cafele).
CONSULTANŢI. Ideile bune sunt scumpe, notează Bloomberg, astfel că Obama şi republicanii au cheltuit, în total, 13 milioane de dolari pe consilieri politici, 7 milioane de dolari pe consultanţi specializaţi în strângerea de fonduri şi 3,4 milioane de dolari pe consultanţi media.
SCRISORI ADRESATE ELECTORATULUI. Candidaţii americani au cheltuit 18,6 milioane de dolari pentru tipărirea de scrisori şi fluturaşi pentru electorat şi încă 16 milioane pentru transportul acestora.
RECLAME TV. Se aşteaptă ca reclamele televizate să-i coste pe candidaţii la preşedinţie 2,6 miliarde de dolari în 2012, cu 45% mai mult decât în 2008. "La cât de apropiată va fi cursa, vom vedea foarte mulţi bani investiţi în acest domeniu, mai mulţi decât oricând în istorie", a