"Regula de aur", consacrată de aşa numitul "pact fiscal" semnat la Bruxelles pe 2 martie, cu ocazia Consiliului european de primăvară, de 25 din cele 27 de state membre (Marea Britanie şi Cehia au refuzat să se asocieze), presupune mecanisme care să permită revenirea treptată la echilibrul bugetar în Europa. Acest nou acord european ar trebui să consolideze disciplina fiscală în cadrul Uniunii şi să liniştească "pieţele".
Dar, dacă 24 din cele 25 de state vor folosi calea parlamentară a ratificării acordului, în Irlanda, după câteva săptămâni de ezitare, prim-ministrul Enda Kenny a anunţat, cu doar două zile înaintea Consiliului european de primăvară, că ţara sa va organiza un referendum pentru adoptarea Tratatului privind stabilitatea, coordonarea şi guvernanţa în cadrul Uniunii economice şi monetare. Şi, cum irlandezii sunt obişnuiţi să spună frecvent "nu" tratatelor europene (cum au făcut cu tratatele de la Nisa în 2001 sau de la Lisabona în 2008), referendumul irlandez creează deja tensiune. Însă, chiar şi în cazul în care irlandezii vor respinge noul text, aceasta nu va împiedica aplicarea sa în alte state membre. Căci sunt suficiente doar doisprezece ratificări pentru intrarea sa în vigoare în 2013. Doar că semnalul politic transmis în restul Europei poate avea efecte spectaculoase.
Ideea regulii de aur îşi are originea în Germania, unde conceptul există încă din 1949. Exprimând un complex legat de consecinţele economice, dar şi politice ale inflaţiei provocate de criza din 1929, regula de aur urmăreşte să ţină bugetele în echilibru. Însă abia odată cu revizuirea din 2009 a Constituţiei germane aceasta a fost consacrată prin limitarea deficitului guvernului federal la 0,35% din PIB din 2016 şi instituirea unui buget echilibrat la nivelul landurilor din 2020.
Deşi ideea "regulii de aur" pare seducătoare pentru unii, chiar şi înainte ca refere