- Cultural - nr. 966 / 5 Martie, 2012 Restituiri PETRE TUTEA DESPRE ARTA SI DESPRE BRANCUSI Am inceput sa scriu acest comentariu pornind de la doua fapte. Primul il constituie parerea lui Petre Tutea despre arta, foarte asemanatoare cu a lui Brancusi: "... arta inspirata produce o bucurie pura, cea cautata prelunge ste in consumator nelini stile sterile ale plasmuitorului.” (Radu Preda – Jurnal cu Petre Tutea), al doilea, vizita facuta sculptorului, in compania lui Haig Acterian, in Bucuresti, la hotelul "Bulevard” - datata vag (inaintea ultimului Razboi Mondial), cu scopul de a cauta o certitudine spirituala legata de arta. Se stie ca, pentru Petre Tutea, un om nu poate fi absolut liber decat daca este credincios crestin-ortodox. Credinta sincera, aducandu-i mantuirea, il elibereaza de orice constrangere. Omul istoric, necredincios, eteronom, nu poate iesi din iluzoriu: "Omul se zbate captiv, cu stiintele, artele si tehnicile lui, viseaza, gandeste, spera si dispera. El poate depasi prin credinta aceasta lume a amagirilor, dezamagirilor, nelini stilor, neimplinirii, dezgustului si mortii, iesind, prin Divinitate, de sub stapanirea chinuitoare a destinului orb.” (Radu Preda – Jurnal cu Petre Tutea) Pentru a ridica prestigiul artei in ochii maestrului sau, Radu Preda invoca arta religioasa, bunaoara a iconarilor, caz in care inspiratia artistului se pune in contact cu obiectele ideale. Dar nici in acest caz ganditorul nu vede decat o mijlocire spre transcendent, si nu o identificare cu divinitatea. In cazul vizitei efectuate la Brancusi, Petre Tutea si Haig Acterian doreau sa-si verifice propriile lor pareri despre arta: "Asadar, cautam un artist, pentru a constata care sunt limitele artei, in cunoasterea vietii si lumii, si daca limbajul artistic, alcatuit din imagini si semne, este mai aproape de adevar decat limbajul stiintei, alcatuit din semne neevocatoare. I