Florian Libocor: România ar trebui să diversifice pieţele şi să se orienteze către Est
Economistul-şef al BRD a dat exemplu succesul neaşteptat al Dusterului în Rusia
În condiţiile în care partenerii comerciali tradiţionali ai României trec printr-o perioadă de consolidare la nivelul pieţelor interne, iar permeabilitatea acestora faţă de produsele importate scade, companiile autohtone trebuie să caute noi pieţe. Potrivit economistului şef BRD-Groupe Societe Generale, Florian Libocor, România ar trebui să caute şi alte pieţe pentru export pentru a compensa scăderea consumului în ţările dezvoltate partenere şi ar putea să se orienteze spre Est, inclusiv Rusia.
"Nu cred că este sănătos pentru o economie, mai ales emergentă, să fie ancorată din punct de vedere al exporturilor de o singură piaţă şi chiar şi de acea piaţă majoritar. Tocmai fiindcă după aceea apar discuţii de vulnerabilitate. Dacă acea piaţă se contractă, ei vor rezista, sunt mult mai puternici ca noi, dar nu vor mai absorbi ceea ce noi producem şi încercăm să le vindem. Astfel, părerea mea este că ar fi bine ca România să diversifice atât pieţele pe care îşi trimite exporturile sau produsele pe care le exportă. Noi, în momentul de faţă, avem două sau trei produse importante pe care le exportăm", a afirmat Libocor la un seminar, informează Mediafax.
Acesta a arătat că cel mai bun exemplu este Dacia Renault, care fiind un produs middle level a avut succes în Germania, dar şi în Rusia.
"Nu poţi să compari Dacia cu Mercedes, cu Audi, nici cu alte maşini performante. Deci, (este - n.r.) un preţ accesibil într-o piaţă care gustă din contracţie şi într-o piaţă în care populaţia era educată, mult mai educată sau mai conştientă, care a ştiut să renunţe la o parte din obişnuinţele pe care le avea pentru a trece prin acea perioadă tensionată. Dacă se discuta de imposibilitatea pen