Foto: Marin Raica / Intact Images România ar trebui să caute şi alte pieţe pentru export pentru a compensa scăderea consumului în ţările UE şi ar putea să se orienteze spre Est, inclusiv Rusia, consideră economistul-şef al BRD-Groupe Société Générale, Florian Libocor.
"Nu cred că este sănătos pentru o economie, mai ales emergentă, să fie ancorată din punct de vedere al exporturilor de o singură piaţă şi chiar şi de acea piaţă majoritar. Tocmai fiindcă după aceea apar discuţii de vulnerabilitate. Dacă acea piaţă se contractă, ei vor rezista, sunt mult mai puternici ca noi, dar nu vor mai absorbi ceea ce noi producem şi încercăm să le vindem. Astfel, ar fi bine ca România să diversifice atât pieţele pe care îşi trimite exporturile sau produsele pe care le exportă", a afirmat Libocor la un seminar.
El a arătat că cel mai bun exemplu este Dacia Renault, care, fiind un produs middle level, a avut succes în Germania, dar şi în Rusia. Totodată, el a menţionat că piaţa din Est nu ar trebui ignorată în căutarea unor noi pieţe de desfacere. "Întrebarea ar fi de ce Polonia poate să facă business cu Rusia, de ce Germania poate să facă business cu piaţa Rusiei, de ce alte state pot face business cu Rusia, şi România nu poate. Nu cred că piaţa din Est ar trebui ignorată. Dimpotrivă, ar trebui mult mai mult exploatată. Să nu uităm că este piaţa cu cele mai mari resurse şi este o piaţă puţin sofisticată, în care produsele noastre, medii ca şi tehnologie inclusă, ar avea un mare succes, cred, Dusterul fiind un exemplu. Apoi, trebuie să diversificăm produsele, nu putem să ne bazăm mereu pe una, două, trei produse", a adăugat economistul-şef al BRD-Groupe Société Générale.
Recesiune vs investiţii
La nivelul zonei euro, unele ţări, precum Spania, Italia şi Irlanda, ar putea reintra în recesiune, însă pe media zonei euro nu va fi recesiune, dato