Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, a crescut în ianuarie 2012 ca serie ajustată faţă de ianuarie 2011 cu 9,9%, datorită comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+33,1%), vânzărilor de produse nealimentare (+6,5%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,8%).
Aceasta înseamnă că în pofida protestelor politice din Piaţa Universităţii, încrederea populaţiei a revenit în ianuarie, ceea ce s-a văzut în vânzările de carburanţi, alimente şi produse nealimentare.
O explicaţie poate proveni însă şi din scumpirea produselor, indicatorul incluzând şi mişcarea preţurilor.
Aşa se explică plusul de 33% la carburanţi, care s-au scumpit cu un nivel asemănător în ultimul an. Inflaţia anualizată a fost în ianuarie de circa 3%.
Revenirea consumului este subliniată şi de faptul că acest indicator este pentru a patra lună consecutiv pe creştere. În octombrie şi noiembrie retailul crescuse cu 2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar în decembrie cu 3,3%. Lunile anterioare fuseseră pe minus cu circa 5-8%. În anii de boom al consumului, retailul a avut o creştere de 24% în 2006, 18% în 2007 şi 13% în 2008. În 2009 a scăzut cu 10%, în 2010 cu 6%, iar 2011 l-a încheiat cu -5% în total.
Ca serie brută faţă de luna precedentă, indicatorul a scăzut cu 27,8%, dar ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate a fost mai mare cu 2,9%, a anunţat vineri INS.
Evoluţia indicatorului serie brută a fost determinată de scăderile înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-32,8%), la vânzările de produse nealimentare (-28,4%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-16,9%).
Ca serie ajustată, afacerile din domeniu au fost mai m