Mâţe, floricele, păpuşele, căsuţe de lut. Înduioşător. Mărţişoarele simbolizează noul, trezirea la viaţă, lupta dintre iarnă şi vară, dintre bine şi rău. Ştiţi placa asta. Strecurându-te pe trotuarele siluite de corturi ale Capitalei vezi doar mărţişoare cu scene din alte vremuri. De parcă trezirea la viaţă se întâmpla doar acum 300 de ani, de parcă zăpada se topeşte doar pe dealurile Bucovinei, nu şi călcată de gipane prin Bucureşti, de parcă primăvara ar fi vestită de păsărele, nu de duduile isterice de la televizor.
Acum trei săptămâni, câţiva jurnalişti discutau despre presa mizerabilă, despre manipularea izvorâtă din interese, simpatii sau pur şi simplu prostie ori lene. Deodată, o idee nebună ne-a electrizat minţile:
Ce-ar fi ca, o dată-n viaţă, să vindem şi noi ŞOC ieftin, la fel ca presa română? Ce-ar fi ca lumea să pună BREAKING NEWS pe orice îi trece prin cap? Ce-ar fi ca fiecare om să devină SENZAŢIONAL? Ce-ar fi să luăm protestul din Piaţa Universităţii şi de la tv şi să-l mutăm în pieptul oamenilor, acolo unde trebuia să fie de la bun început? Ce-ar fi să facem şi noi scandal, să băgăm ţâţe, politică, dezvăluiri LIVE, orice te face să dai CLICK AICI?
Doar că noi urma să facem asta pe mărţişoare, nu la gazetă. Aşa că, timp de trei săptămâni, jurnaliştii au robotit la mărţişoare aşa cum şi-ar dori managerii de presă s-o facă la ştiri. Am inhalat vapori de vopsea, marker şi superglue ca nişte aurolaci. Ne-au amorţit degetele întărite de lipici, ne-au durut ochii, ne-am scufundat într-o lume din bucăţele de carton.
Acum o săptămână, la 7 dimineaţa, ne îndreptam spre Muzeul Ţăranului cu portbagajul maşinii inundat de BREAKING NEWS şi cu o ditamai pancarta pe care scria "Jurnaliştii nasc mărţişoare vii". Nu ştiu cum s-a întâmplat, dar ne-au acceptat la Târgul Mărţişorului. Ne-am strecurat printre clanurile de mărţişorişti, dulceg