Zece milioane de dolari au fost cheltuite pe reclame în presă numai cu ocazia "Super Tuesday", ziua de 6 martie, în care au loc alegeri primare republicane în zece state americane, informează Wall Street Journal. De altfel, se aşteaptă ca această campanie electorală pentru scrutinul prezidenţial din 6 noimebrie, să fie cea mai scumpă din istorie, potrivit unei analize Bloomberg.
Sumele finale vor ajunge la câteva sute de milioane de dolari per campanie, în cazul celor doi candidaţi care se vor înfrunta la alegerile din noiembrie - Obama şi republicanul care va câştiga până atunci alegerile primare. "Grosul" acestor bani provine de la Super PAC-uri sau Super Political Action Committees, organizaţii concepute pentru a putea strânge donaţii nelimitate pentru candidaţi.
Câţi bani au primit politicienii în această campanie // Sursa: OpenSecrets.org
Super PAC-urile au apărut în timpul campaniei pentru alegerile legislative din 2010, ca o alternativă la PAC-uri, comitete similare, care au însă un mare neajuns: există plafon pentru donaţii. Limitele banilor pe care îi poate primi un PAC sunt publicate pe site-ul Comisiei Electorale Federale din SUA: în 2011-2012, spre exemplu, niciun cetăţean nu poate dona mai mult de 2.500 de dolari pentru un candidat sau 30.800 de dolari pentru un partid. Limitele care sunt impuse PAC-urile au scopul de a reduce nivelul cheltuielilor dintr-o campanie electorală în Statele Unite.
Super PAC-urile, în schimb, au efectul opus şi au reuşit să ducă aceste costuri la un nou record. Până pe 31 ianuarie 2012, candidaţii cheltuiseră deja 228 de milioane de dolari, bani declaraţi. Prin comparaţie, campania electorală din 2008 a costat în total un miliard de dolari, cea din 2004 - 717,9 milioane, iar cea din 2000 - 343,1 milioane de dolari.
Până în data de 6 martie, au fost înregistrate 354 de Super PAC-uri, care au