Consumatorul "cameleon" face noile reguli pentru sfera de afaceri
Noile canale de comunicare le permit clienţilor să dispară de pe radarul marketer-ilor
Site-urile de comparare şi forumurile sunt armele noului tip de cumpărător
Regulile comerţului se schimbă. În ultimii ani, climatul economic aspru a determinat o accelerare a unor modificări în comportamentul consumatorilor şi adus la apariţia altor "mutaţii" în modul în care funcţionează procesul de cumpărare. Potrivit unui studiu realizat de compania de audit şi cercetare Ernst&Young, "Consumatorul cameleon" defineşte noile provocări şi oportunităţi pentru sfera de afaceri. "Cumpărătorul de azi trece printr-o metamorfoză radicală. Această schimbare atrage după sine consecinţe semnificative pentru toate companiile cu expunere directă către consumator", notează autorii studiului.
Noul tip de consumator are preferinţe şi faţete contradictorii: face cumpărături online, dar pretinde contact personal cu cei de la care cumpără, cere cu insistenţă servicii individualizate, dar comunică în grup pe site-uri de socializare.
În România, comerţul online este încă o piaţă în curs de dezvoltare, iar una din trăsăturile caracteristice pieţei locale este aceea de a comanda online, dar în majoritatea cazurilor face plata la ramburs sau în showroom-uri. Forumurile şi comentariile chiar pe site-urile retailerilor online la adresa unor produse au devenit surse de informare tot mai importante creându-se o listă de criterii de achiziţie mai puţin proprie şi mai mult ca listă de cerinţe comune. Un cumul al cunoştinţelor împărtăşite de cei care au cumpărat un anumit produs sau care sunt mai bine informaţi.
Studiul Ernst&Young punctează şi faptul că, în mai puţin de un deceniu, s-a ajuns ca majoritatea oamenilor să intre online pentru cel puţin o parte din activitatea lor de cumpărare.
"Interne