Prima miscare de tactica economica a Premierului Ungureanu s-a concentrat asupra evaziunii fiscale. Despre aceasta initiativa cu componenta mediatica profunda am scrisaici.
Cea de a doua propunere este reducerea cu 3-5% a CAS-ului la nivel de angajat , nu de angajator.
Raman la opinia ca nesansa Romaniei in perioade de reajustari si repozitionari globale este sa avem lideri ambitiosi cu generatori de idei slab pregatiti.
Propunerea poate fi analizata dintr-o mutitudine din perspective. Dupa analiza poate propunerea va fi imbunatatita. “Think Twice” de M. J. Mauboussin este titlul unei carti pe care o recomand .
Pornim de la premisa ca statul a descoperit de abia acum resurse bugetare, desi asupra existentei acestora unii insista de ceva vreme, si ca acestea nu sunt generate de “trucuri economice” de genul amanarii rambursarilor de TVA. ( aici ). Resursele pot fi temporare (one-off de tipul banilor generati prin capturarea unui evazionist) ori permanente. Acesta este un prim element care sa creioneze destinatia surplusului bugetar.
Un stat care are datorii sub forma de arierate si datorii conditionate ( beneficii salarilale castigate in instanta) si descopera resurse ar trebui sa inceapa cu plata acestor datorii care denatureaza circuitele economiei de piata si pilonii democratiei.
Desi aparent fungibili, aceeasi suma de bani primita sub forme diferite nu este utilizata in acelasi mod de aceiasi subiecti economici. Studiile de finante comportamentale si neuro-economie certifica faptul ca o suma perceputa ca si increment fata de status-quo merge in marea majoritate catre consum . In schimb aceeasi suma primita de aceeasi subiecti si perceputa ca o re-intregire a status-quo-ului merge in marea majoritate catre economisire.
O propunere privind fiscalitatea trebuie sa priveasca atat in prezent precum si in viitor iar miscaril