Consiliul European a recomandat ca statele membre sa identifice soluții pentru lărgirea bazei de impozitare și reducerea taxelor aplicate forței de muncă. Comisia și Consiliul European sunt solicitate să dezvolte rapid măsuri concrete care vor fi prezentate în raportul din luna iunie, se mai arată în documentul care prezintă concluziile Consiliului European care a avut loc în perioada 1-2 martie.
O măsura așteptată
Reducerea taxării forței de muncă se înscrie într-o tematică mai vastă și intens discutată în ultimii ani în România, cea a relaxării fiscalității în general.
Recesiunea care pare să nu se mai sfârșească, o creștere economică timidă, precum și retragerea intens mediatizată a unor investitori (vezi cazul Nokia/Jucu) sunt tot atâtea motive pentru care reducerea taxării forței de muncă reprezintă o măsură mult așteptată, se arată într-o analiză realizată de Alexandru Rada, Avocat Asociat – Rada&Asociații.
În timp ce unele efecte pe care o asemenea măsură le-ar genera au fost intens dezbătute atât în media de specialitate cât și în mediul de afaceri (ne referim în special la reducerea muncii la negru, fapt ce ar avea ca efect imediat crețterea nivelului de colectare din contribuții salariale sau la creșterea atractivității economiei naționale pentru investitori), insistăm asupra unui alt efect pe care această măsura l-ar genera, respectiv creșterea venitului discreționar la nivel național.
Astfel, în condițiile unei piețe a muncii în care cererea de forță de muncă excede ofertei de muncă, angajatorii vor tinde să treacă beneficiul în contul angajatului în încercarea de a fideliza forța de muncă. Pentru industriile în care oferta de forța de muncă este excedentara, beneficiul suplimentar ar fi transferat, prin profit și apoi dividende, către acționari (și, parțial, înapoi la stat).
În primul ca