„Profesioniştii genului” sunt responsabili de vulgarizarea muzicii populare şi lăutăreşti, prin emisia vocală şi prin versurile sucite reuşind o „performanţă” care, din păcate, este prezentată, în toată splendoarea penibilului, la Etno TV sau Taraf TV / Foto: Karina Knapek / Intact Images Spectacolul „Tudor Gheorghe – Rapsod şi lăutar” de la Sala Palatului, de luni, a fost o premieră cu mai multe premiere. Cea dintâi dintre acestea care merită menţionată este ţinuta neobişnuită pe care a adoptat-o neica Tudor. Pentru prima oară l-am văzut, pe scenă, accesorizat cu o cravată. Spre mai dreapta cinstire a muzicii lăutăreşti, neica a luat aminte la învăţurile celebrului Lache Găzaru, care odinioară s-a întrebat retoric: cine dracu’ a mai văzut broască moartă-n baltă şi lăutar fără cravată?
În două ore, Tudor Gheorghe ne-a prezentat muzica lăutărească şi muzica populară românească în deplinătăţile lor, cu preamăririle şi decăderile lor. A fost o demonstraţie reuşită, mai ales că neica a apelat la parodie, scoţând şi mai bine în evidenţă degradarea cântecelor populare şi lăutăreşti. „Profesioniştii genului” sunt responsabili de această vulgarizare, prin emisia vocală şi prin versurile sucite. Tudor Gheorghe a ales să facă haz de necaz, imitându-i până la paroxism pe maneliştii şi pe cântăcioşii populari care ne pocesc tradiţiile. Publicul a râs cu poftă.
La un moment dat, Tudor Gheorghe a devenit serios, pe faţa sa instalându-se o tristeţe fără margini. Şi sala a primit clar mesajul. S-a lăsat un moment de reculegere... După care spectacolul a continuat. Neica a cântat la caval şi a interpretat un cântec popular în aromână – alte două premiere. A fost, ca de obicei, un spectacol marca Tudor Gheorghe, didactic în sensul cel mai profund al cuvântului: nu doar a cântat, ci a şi explicat ceea ce a cântat.
Mai mult ca sigur că neica Tudor va fi obligat d