Piaţa produselor de folosinţă îndelungată - electronice, electrocasnice, produse foto, IT şi telecom, echipamente de birou - a crescut cu aproape 13% în 2011 comparativ cu anul anterior, până la o valoare de 1,425 mld. euro, potrivit studiul GfK Temax realizat de compania de cercetare de piaţă GfK România.
Aceasta este prima creştere a acestei pieţe după doi ani de declin. Totuşi achiziţiile românilor de televizoare, frigidere şi calculatoare sunt departe ca valoare de perioada de boom când piaţa se apropia de 2,5 mld. euro, cu un miliard mai mult decât în prezent.
După ce în anii de boom - 2007 şi 2008 - românii cumpărau produse de folosinţă îndelungată pe bandă rulantă pentru că puteau beneficia de creditele ieftine oferite de bănci, încă din primul trimestru al lui 2009 piaţa a intrat în picaj. Primele semne bune au apărut în trimestrul patru din 2010 - acesta fiind cunoscut ca fiind prin tradiţie cel mai bun pentru piaţă. Tendinţa ascendentă a continuat şi în 2011.
Anul trecut cea mai bună evoluţie au avut-o segmentele IT (plus 25,5%) şi Foto (plus 17,4%). Românii au cumpărat laptopuri, tablete şi camere foto, însă au continuat să fie sensibili la preţ, acesta fiind principalul argument în achiziţia de produse de folosinţă îndelungată.
Totuşi, toate segmentele de piaţă analizate de GfK Temax au crescut anul trecut, acesta fiind primul semn că oamenii au reluat achiziţiile atât de electrocasnice mari (4,1%), cât şi echipamentele de birou şi consumabile (1,2%). Aceste două segmente au fost cele mai lovite de criza economică şi de scăderea consumului, achiziiţiile fiind limitate doar în caz de nevoie.
În 2011 chiar şi vânzările de aragazuri, maşini de spălat rufe şi frigidere - pilonii pieţei de electrocasnice mari - au înregistrat rate de creştere. Acest segment de piaţă este caracterizat prin faptul că achiziţiile se fac în preze