După câteva luni de absenţă, nelipsitul „Car cu boi“ reapare pe piaţă. De astă dată, o versiune din Tezaurul Patrimoniului Naţional.
Frecvenţa de un „Car" pe lună (cu semnătura lui Nicolae Grigorescu), apărut în licitaţii din ţară sau din străinătate, a fost întreruptă în această iarnă. Însă prima lucrare de gen care reapare este una foarte valoroasă, fiind clasată, conform siteului Artmark, în secţiunea Tezaur a Patrimoniului Naţional. Tabloul „Car cu boi la asfinţit" (foto) este una dintre piesele cele mai importante ale megalicitaţiei de primăvară, de pe 20 martie, care va oferi cumpărătorilor 207 loturi, dublu faţă de reţeta unei licitaţii obişnuite.
Odată trecută surpriza că nu există un singur „Car cu boi", ci peste o sută, investitorii în artă le-au acordat o atenţie proporţională cu frecvenţa şi cu renumele acestor lucrări, fiind adesea foarte bine vândute, dar rareori stabilind recorduri. Lucrări de gen reapar cu mare fecvenţă pe piaţă, semnate nu numai de Grigorescu, ci şi de alţi imitatori şi discipoli. Tot un „Car" de Grigorescu este pictura tradiţională românească cea mai bine vândută pe piaţa internaţională, cu 104.000 de dolari în 2011 la Bonhams New York.
Preţurile „Carelor cu boi"
„Carele cu boi" nu sunt o invenţie a pictorilor români. Primele lucrări de gen remarcate la nivel european sunt semnate de John Constable, unul dintre primii peisagişti, iar tablouri foarte apropiate compoziţional de cele din România sunt realizate de pictorul romantic rus Ivan Aivazovski în seria de scene rurale „Mica Rusie".
Un alt tablou de gen apare şi sub semnătura lui Vincent van Gogh, fiind datat 1884, aceeaşi perioadă în care Grigorescu impunea la Bucureşti popularitatea acestui subiect artistic. Totuşi nicăeri în lume tema nu a fost mai apreciată şi mai bogat ilustrată ca în România, iar la nivel mondial, deşi numărul pic