În urmă cu doar 10 zile, comparam campania publicitară a RMGC cu celebrele (la un moment dat) reclame la țigările Marlboro. ”Marlboro Country” e un ținut paradisiac, un ținut al aventurii și al spiritului liber. Al cailor sălbatici și al oamenilor cu care conviețuiesc. Ce legătură aveau toate acestea cu țigările și fumatul? Niciuna. Ba dimpotrivă, imaginea din reclame era în contradicție totală cu realitatea. Dependență, și nu libertate; cancer, perfuzii și chimioterapie, nu galopul pe cai, sunt efectele fumatului. Și cu toate acestea, ideea ”Marlboro Country” a cucerit America și o mare parte a restului lumii. În diferite variante, pe aceeași temă, campania s-a întins pe zeci de ani. Din acest punct de vedere, campania publicitară a celor de la RMGC merge pe același scenariu. Cele câteva sute de locuri de muncă din documentele oficiale ale firmei se transformă în mii, cianura devine benefică, costurile sociale, de mediu și distrugerea patrimoniului se traduc în beneficii, iar la finalul proiectului minier (printre munții de steril, cariere gigantice și uriașul iaz cu cianuri), Roșia Montană va deveni un paradis turistic. Conceptul ”Roșia Montană Country” e posibil ”să prindă”, la fel cum ”a prins” reclama la Marlboro. Dar ”Roșia Montană Country” are o singură legătură cu proiectul minier al celor de la RMGC: numele. În cele din urmă, reclamele la tutun (inclusiv la Marlboro) au fost interzise. Cele la cianură zburdă în continuare nestingherite prin ziare, la televiziuni și prin ministerele României.
***
Ieri a fost dat publicității un sondaj realizat de IRES în care se arată că: ”82% dintre românii chestionați sunt de acord cu implementarea proiectului minier de la Roșia Montană, datorită faptului că oferă locuri de muncă (s.a.) într-o zonă grav afectată de șomaj”.
Chiar din modul de prezentare al mesajului rezultă, destul de evident, modul în ca