O păpuşă face cât o mie de cuvinte. Mogâldeţele de cârpă cu ochi de nasturi, cu care se juca bunica când era fată, au devenit - mai nou - ambasadorii tradiţiilor braşovene, în ţară şi în străinătate. Printr-un proiect finanţat cu fonduri europene, ADDJB a creat primele păpuşi reprezentative pentru portul şi tradiţiile din Ţara Bârsei şi Ţara Făgăraşului. Create manual de meşterul popular Doina Nistor, marionetele vor reprezenta Braşovul la târgurile de turism, alături de lingurile de lemn şi icoanele pictate.
Pe când era bunica fată, Barbie nici nu era creată. Bunicile noastre nu au aşteptat însă apariţia plasticului ca să se joace. „Păpuşa de cârpă este înviată din strămoşi. A fost păpuşa tradiţională cu care se jucau poate mamele sau bunicile noastre în copilărie. Eu nu am făcut decât să o scot din istorie şi să-i dau o faţă contemporană. Dacă în trecut era umplută cu rumeguş şi boabe de grâu, de porumb şi avea nasturi de ochi, a mea este expresivă”, ne spune Doina Nistor, creatorul popular cooptat să realizeze primele păpuşi reprezentative pentru portul popular din zona Braşovului.
„Promovează meşteşugurile, folclorul şi arta populară”
Acum, în epoca ursuleţilor din pluş şi a păpuşilor care cântă şi dansează, mogâldeţele de cârpă ale bunicii s-au întors, mai serioase ca oricând. Nu le arde de joacă! Sub chipul a patru mândre şi patru holtei din Ţara Bârsei şi din Ţara Făgăraşului, marinetele au fost alese să reprezinte Braşovul în ţară şi în străinătate.
Ele fac parte din proiectul „Experienţe culturale de neuitat în inima Transilvaniei”, creat de Agenţia de Dezvoltare Durabilă a Judeţului Braşov (ADDJB) şi finanţat prin programul structural Programul Operaţional Regional, cu o sumă totală de 800.000 de lei. Acest proiect nu se remarcă doar prin modul inedit de promovare a judeţului Braşov, ci şi prin readucer