- Comentariu - nr. 971 / 10 Martie, 2012 Pretul in euro (mediu, fara taxe) al unui litru de benzina s-a dublat in perioada ianuarie 2011 ianuarie 2012, ajungand mai mare decat in Bulgaria, Polonia sau chiar Germania. Cresterea repetata a pretului benzinei si motorinei in 2011 a generat proteste (boicot de-a mai cumpara de la pompe carburanti in anumite zile din saptamana) ale proprietarilor de autovehicule (5,32 milioane autovehicule, din care 4,3 milioane autoturisme), mai ales dupa ce s-a depasit pragul de 5 lei/litru. De fapt, protestul consumatorilor de carburanti a avut loc in multe localitati din tara pe "terenul” statiilor PECO, unde s-au "incins” si partide de mini-fotbal, sau autoturismele erau trase de un cal, iar costul benzinei sau motorinei a urcat mereu golind buzunarele populatiei si ale firmelor prin majorarea preturilor la produse si servicii. In perioada trecuta din acest an pretul barilului de titei a continuat sa creasca, ajungand la 111,26 dolari, iar joi, s-a mai majorat cu 2%, fapt care a urcat pretul barilului de titei la 125 de dolari. Drept urmare, litrul de benzina si motorina a depasit 6 lei, cu tendinta de crestere si in continuare, chiar si in perioadele scurte cand cotatia internationala a barilului de titei scade. Consumatorii nu inteleg de ce pretul litrului de carburant la pompa, in Romania, este mai mare decat in tari dezvoltate din Uniunea Europeana sau egal cu cel din Austria, care nu are zacaminte de titei. Noi avem productie interna, cu un pret de extractie de cateva ori mai mic decat cel de pe plan international, insa acest pret la pompa este egal, asa cum am mai aratat, cu cel din Austria. De ce? Pentru ca nimeni nu explica clar motivele, nici producatorii si nici organele de stat implicate, din ce se compune pretul carburantilor iesiti pe poarta rafinariilor. Consumatorii (proprietari de autoturisme si autovehicule de trans