Serbia se promovează ca fiind un centru industrial regional în Balcani şi încearcă să atragă investitorii străini care caută forţă de muncă ieftină.
După producătorul auto italian Fiat, statul intenţionează să găsească în următorii doi ani încă un producător auto care să investească în economia ţării, ruinată de conflictele interetnice din fosta Iugoslavie şi bombardamentele NATO, sperând că perspectiva de membru al Uniunii Europene şi asocierea cu compania italiană în vederea construirii unui nou model de autoturism vor impulsiona investiţiile străine, scrie The Wall Street Journal.
"Sper că voi anunţa ceva concret până în 2014", a declarat preşedintele sârb Boris Tadic pentru publicaţia americană după anunţarea noului model Fiat 500L.
Modelul va fi produs în fabrica italiano-sârbă de un miliard de euro, construită în oraşul Kragujevac. Producţia va începe în luna mai, pentru ca 500L să fie prezent în showroomurile din toată Europa înainte de ultimul trimestru al acestui an. Până în 2013, maşina va fi exportată şi în SUA.
Fabrica are 2.500 de angajaţi şi o capacitate de producţie de 200.000 de unităţi pe an, care în viitor poate fi majorată la 300.000 de unităţi anual, acelaşi volum potenţial pe care Ford îl are în vedere pentru uzina din România.
Uzina reflectă trendul din rândul producătorilor auto care încearcă să-şi reducă costurile de producţie, dar în acelaşi timp să rămână aproape de piaţa foarte importantă din vestul Europei. În Serbia, salariul mediu reprezintă aproape un sfert din salariul mediu din Italia. Venitul anual mediu din Italia este de 33.450 euro.
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a fost cel mai mare investitor în Serbia începând cu anul 2001, valoarea totală a investiţiilor ridicându-se la 3,3 miliarde de euro, potrivit declaraţiilor făcute la Camera de comerţ sârbă.
BERD a i