Pe strada Traian din municipiul Constanţa se lucrează la cel mai mare proiect de consolidare a malurilor, realizat în România ultimilor 20 de ani. Aici, un investitor austriac a anunţat, acum patru ani, că va construi un complex comercial care urma să valoreze circa 200 de milioane de euro. Lucrurile nu au mers însă prea bine: a venit criza şi lucrările au fost abandonate.
O dată cu trecerea timpului, apa a erodat terenul, canalele de drenare, construite în anii '60, s-au colmatat şi în asfalt a apărut o gaură de 8 metri diametru. De fapt, spun specialiştii, documentele din arhive spun că pământul din zonă se mişcă încă din anii 1880. Circulaţia a fost blocată de primărie în vara anului 2010, iar de atunci a rămas blocată. Ieri, constructorul şi autorităţile locale au prezentat stadiul actual al lucrărilor.
Au comparat lucrarea cu un adevărat baraj Vidraru de Constanţa. O exagerare, desigur. Barajul Vidraru are 168 de metri, lucrarea de consolidare din Constanţa are numai circa 40 de metri. "Este cea mai importantă lucrare de consolidare din România ultimilor 20 de ani", a declarat Nicolae Boiangiu, directorul executiv al beneficiarului.
S-au bătut 200 de piloni
Investitorii au reluat lucrarea. Dacă la început bătuseră în pământ peste 80 de piloni, au mai fost nevoiţi să adauge 120. Aşa au spus studiile realizate de specialiştii Universităţii Tehnice de Construcţii din Bucureşti. Pilonii, groşi de 1,5 metri, au fost îngropaţi la 30 de metri adâncime. „În momentul de faţă, lucrarea asigură stabilitatea generală", a spus Anton Chirică, prorectorul universităţii amintite mai sus, care a realizat şi studiul de consolidare. Nicolae Boiangiu a subliniat că blocurile din zonă sunt în siguranţă. Pe acesta au fost montate dispozitive care măsoară în timp real orice mişcare a imobilelor. Nu au fost semnalate modificări semnificative. Problema es