Cei cinci operatori de spaţii mari din retailul românesc – Carrefour, Kaufland Cora, real şi Auchan-, au deschis, în ultimii 11 ani, 136 de hipermarketuri, care cumulează afaceri de peste 3,5 miliarde de euro. Singurul judeţ din ţară care nu are niciun hipermarket este Călăraşi.
Peste 30.000 de angajaţi lucrează în hipermarketurile din România, care ocupă o suprafaţă de peste 600.000 de metri pătraţi. Deşi au deschis, în medie, 12 hipermarketuri pe an, cei cinci jucători din piaţă au ocolit judeţele Călăraşi (1.055 lei/lună salariu mediu net) şi, până de curând, și Teleorman (1.112 lei/lună) - aici s-a deschis de mai puțin de o lună un magazin Kaufland.
Cele mai multe hipermarketuri au fost deschise în judeţele Ilfov (20), Cluj (8), Argeş (7), Constanţa şi Timiş (câte 6 în fiecare).
De semenea, în afară de Capitală, în țară au mai rămas doar patru județe cu vad comercial bun unde retailerii se grăbesc să-și infigă steagul - Prahova (1.318lei/lună), Dâmboviţa (1.120 lei/lună), Vâlcea (1.253lei/lună) şi Dolj (1.309 lei/lună)
”Situate în mod convenabil în proximitatea unor zone în mod tradițional puternice din punct de vedere al comerțului modern, acestea ar putea oferi nu doar spații de desfacere, dar și un management eficient al lanţului de aprovizionare (prin distanțele reduse față de Craiova, respectiv București)”, explică Adrian Comăneci (foto), manager al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting.
|n România existau, anul trecut, aproximativ 75 de metri pătrați de spațiu de retail modern la 1.000 de locuitori, de 3,5 ori mai puțin decât media spațiului de retail modern din țări precum Polonia, Cehia, Ungaria, Austria sau Germania. Şi chiar dacă nimeni nu se mai aşteaptă să vadă prea curând ratele consistente de creştere din perioada 2003–2008, perspectivele rămân, deci, încurajatoare.
Până în