Asociaţiile de proprietari nu pot decât să repartizeze penalizări venite pe facturile furnizorilor în funcţie de restanţieri. Regulile penalizărilor trebuie hotărâte într-o Adunare Generală şi sunt înscrise într-un proces-verbal. Prin lege, penalizările proprii nu pot fi mai mari de 0,2% pe zi, adică 6% pe lună. De obicei, penalizările venite de la furnizori de servicii publice sunt de 0,04% pe zi.
De câte ori proprietarii nu sunt luaţi peste picior de administratorii de asociaţie, când vine vorba de penalităţi? Cei din urmă nici nu catadicsesc să le dea explicaţii, răspunsul fiind pur şi simplu: „penalităţile sunt ale furnizorilor de utilităţi“. Proprietarii trebuie să ştie că la nivelul asociaţiei sunt două tipuri de penalităţi: cele din partea furnizorilor de utilităţi, care se repartizează restanţierilor proporţional cu valoarea restanţei la plata cotelor de întreţinere, și penalităţile impuse de asociaţie conform propriului sistem de penalizări adoptat de Adunarea Generală.
În Craiova, cei doi mari furnizori - Termoficarea şi Compania de Apă Oltenia - percep penalităţi de 0,04% pe zi de întârziere pentru sumele restante. Penalităţile în sistem propriu (interne) pot fi până la 0,2%.
„Povestea penalităților a început în momentul în care CET-ul a emis prima factură cu majorări de întârziere către Regia Autonomă de Termoficare şi, la rândul ei, regia le-a pasat asociaţiilor de proprietari. La început, majoritatea acestor asociaţii fie au refuzat facturile de majorări, fie nu le-au recunoscut pur şi simplu. Cum la vremea aceea nu era lesne să ai un computer într-un sediu de asociaţie şi valoarea penalităţilor facturate într-o lună trebuia calculată, soluţia a fost relativ simplă şi se păstrează până în prezent. Penalităţile din factură se împart la suma debitelor tuturor proprietarilor cu restanţă mai mare de 50 de zile la data efectuării listei