Foto: Dragos Stoica / Intact Images În ciuda banilor mulţi cheltuiţi pe reclamă şi promovare de Ministerul Turismului, condus până acum o lună de Elena Udrea, imaginea turismului românesc în străinătate este mai proastă acum decât înainte de anul 1990. „După 22 de ani, România contează foarte puţin ca destinaţie turistică pe piaţa internaţională. Conta mai mult înainte de 1989”, a declarat preşedintele ANAT, Corina Martin. Potrivit reprezentanţilor patronatelor, în ultimii ani vin pe litoral maximum câteva zeci de mii de turişti străini, spre deosebire de sutele de mii de străini prezenţi în staţiunile de la Marea Neagră înainte de 1989.
„Ca să refacem imaginea turismului românesc şi să o aducem măcar la nivelul pe care îl avea înainte de 1990 ar trebui să investim în promovare câteva miliarde de euro”, a spus Mohammad Murad, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.
Bani aruncaţi fără folos
Reprezentanţii patronatelor au susţinut că unii dintre banii alocaţi în ultimii ani pentru promovare externă au fost cheltuiţi fără nici un folos. „Nu ne interesează să mergem la 100 de târguri, în ţări care nu au nici un potenţial pentru noi. Sunt bani aruncaţi aiurea. Pe noi ar trebui să ne intereseze doar ţările cu potenţial”, a spus Martin. În plus, Murad a adăugat că acordarea greoaie a vizelor de către România face ca banii cheltuiţi pe reclame să fie inutili.
„De ce să ne facem reclamă în Japonia dacă vin zece japonezi pe an?”, a mai spus şeful FPTR.
În perioada 2009-2012 au fost alocate pentru dezvoltarea turismului fonduri europene şi de la buget de aproape 820 de milioane de euro, faţă de 20 de milioane de euro, cât au fost în perioada 2006-2008. Spre exemplu, anul trecut, Ministerul Turismului a avut la dispoziţie pentru promovare 5 milioane de euro, bani pentru participarea la târguri internaţionale