Creşterea preţului la carburant poate avea mai multe cauze. Cea mai vizibilă şi în acelaşi timp foarte uşor de eliminat este ponderea taxelor şi accizelor pe care le plătim pentru un litru de benzină. Surprinzător însă, în mentalul public există prea puţină apetenţă în a o sesiza.
Iar a crescut prețul benzinei. Și probabil va continua să tot crească. In momentul de față un litru de benzină Euro 95 se deplasează vertiginos către un preț de șase lei. E doar o problemă de timp. Îi convine cuiva asta? Mie unul nu, și sunt convins că mai sunt mulți ca mine, nemulțumiți de această piață a carburanților. Frustrarea crește atunci când la prețul crescând al benzinei, mai adaugi și alte costuri. Spre exemplu în această țară încă nu există drumuri, să le zicem așa, performante. Adică autostrăzi care să conecteze principalele orașe și nu numai, dar pe care rulându-ți anvelopa să nu atragi un consum foarte mare de carburant.
Recent mergeam spre Moldova românească, către un oraș despre care mai în glumă mai în serios localnicii spun că “s-ar afla” într-un punct în care se agață harta-n cui. De la București la Botoșani se fac nici mai mult nici mai puțin de șapte ore. Drumul, unul național, trece prin zeci de comune și orășele, unde evident că viteza trebuie adaptată. Uneori o reduci la minimum posibil, pentru a aștepta trecerea dintr-un sat în altul a unei căruțe.
Dar pentru toate aceste operațiuni este nevoie de carburant, motiv pentru care principalii producători și distribuitori au populat conștiincios drumul cu stații. Carburantul de care ai nevoie pentru un drum dus-întors București – Botoșani se ridică la o valoare de 350 RON.
Nu-ți convine? ar zice un pseudo-capitalist. Ia trenul! Trenul costă 200 RON dus – întors, mai puțin ce-i drept, dar dezavantajul este că pleacă la ore fixe și nu te poți încărca cu prea multe bagaje; de asemeni, deseori, c