Licitaţia prin care statul scoate la vânzare spectrul radio care va permite unui număr de minim patru companii să ofere servicii de comunicaţii mobile până în anul 2029 a fost astfel gândită încât să acopere diferite situaţii, inclusiv cea în care unul dintre jucătorii actuali pierde competiţia, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele autorităţii de reglementare în comunicaţii (ANCOM), instituţia care gestionează întregul proces.
Având în vedere această situaţie - posibilă teoretic - ANCOM a introdus în licenţe obligaţii către operatorii câştigători - de a acoperi în 5 ani 60% din populaţie şi obligativitatea de a furniza servicii de roaming naţional.
"Poate unul dintre operatorii existenţi pierde licitaţia. Trebuie să îi dăm utilizatorului posibilitatea de avea acelaşi număr de oferte pe piaţă", a spus Marinescu. "Condiţia de a acoperi în 5 ani 60% din populaţie este deja respectată de operatorii actuali. Dar am pus obligaţia roamingului naţional în cazul în care un operator străin ar intra în România şi nu are reţea", a explicat el. Întrebat dacă un operator care ar pierde licitaţia ar fi protejat de ANCOM, în sensul că autoritatea va obliga câştigătorul să preia la un preţ corect activele pierzătorului, Marinescu a spus că nu. "Operatorii prezenţi acum pe piaţă au licenţe în mai multe frecvenţe, pot continua să ofere servicii".
Operatorii se bat pe o piaţă de 40 de miliarde de euro pe următorii cincisprezece ani ani.
Caietul de sarcini a fost întocmit intern de echipa ANCOM, fără suportul unor avocaţi sau consultanţi externi. Mecanismul de licitare nu este unul sofisticat, deci operatorii nu au nevoie de luni de zile pentru a se familiariza cu el, a punctat Bogdan Iana, director executiv la direcţia de reglementare a ANCOM.
Prima variantă a documentelor necesare licitaţiei, publicate ieri, va ajunge într-o formă