Pe 14 martie a avut loc vernisajul expoziţiei Ivirea. Dinspre duhuri spre Duh, în Sala Irina Nicolau a Muzeului Ţăranului Român. Aceasta face parte din Proiectul european Childhood. Remains and Heritage/Copilăria. Rămăşiţe şi patrimoniu, început în 2011.
Prima expoziţie va fi şi prima sală a muzeului virtual al copilăriei – unul dintre scopurile proiectului. Expoziţiile temporare vor constitui, în final, parcursul Muzeului Copilăriei şi vor comunica o întreagă poveste – aflu de la Ioana Popescu, coordonatoare a proiectului.
Tot Ioana Popescu îmi explică, în amănunt, expoziţia. Îi dau cuvîntul:
„Prima expoziţie este despre... început. Cea dintîi sală se referă la perioada de dinainte de naştere, pînă la botez, inclusiv botezul. Foarte mica pruncie, dar care începe cu întrebarea de unde vin copiii.
Noi ştim că vin aduşi de barză, dar există şi multe alte poveşti şi credinţe. La ţară, copilul vine în vis, dacă vede o floare. În ortodoxia ţărănească, Maica Domnului a rămas grea pentru că a mirosit o lămîie. În Occident, copiii vin de la barză. Pe apă. Prin peşti... Expoziţia se încheie cu locul în care pleacă copiii: există şi cazurile dramatice din mica pruncie – copilul botezat şi cel nebotezat au statute diferite.
DE ACELASI AUTOR Listă de cadouri Mica doză de transcendent (Alte) filme de Crăciun Decembrie timpuriuÎn prima sală este un amestec de gîndire magică păgînă şi gîndire creştină. Pe măsură ce se apropie de botez, toate tipurile de gîndire magică se subţiază, se fragilizează şi e mult mai important ritualul creştin. În schimb, ca să ajungi la momentul botezului, ritualul creştin îţi indică să practici tot felul de rituri magice.
Expoziţia are momente mai slabe şi momente mai tari. Un moment tare şi periculos e naşterea, ivirea fizică, care e înconjurată de pericole, duhuri bune, duhuri rele. Copilul vine din altă lume, ad