În cadrul vizitei sale la Chișinău, expertul în guvernare electronică a împărtășit din experiențele Marii Britanii şi a îndemnat oamenii să ajute instituțiile la promovarea transparenței.
„Adevărul": În 2010 Guvernul Republicii Moldova a creat Centrul de Guvernare Electronică. Cu toate acestea, nu s-a schimbat aproape nimic. Cum explicaţi această mişcare lentă?
Andrew Stott: Sunt doar un vizitator în Moldova, e pentru prima dată când ajung aici. În schimb, pot să vă povestesc despre cum s-a întâmplat în Marea Britanie. Primul portal cu baze de date, creat în 2009, avea doar 1.000 de seturi de informaţii factuale. Astăzi numărul acestora a crescut la 8.000. Este important să existe o platformă, care să poată fi dezvoltată apoi. Nouă, ne-a luat trei ani ca unele aplicaţii online să aibă succes. De exemplu, declaraţiile de impozit online.
Cât de pregătiţi sunt moldovenii pentru e-guvernare?
Vorbim aici, pe de o parte, de cetăţeni şi, pe de altă parte, de instituţiile publice.Moldova este o ţară cu resurse limitate, însă, cu timpul, noua strategie va da roade. Cetăţenii trebuie să ajute Guvernul, să arate interes pentru bazele de date şi să vină cu soluţii de îmbunătăţire ale acestora. La fel s-a întâmplat şi la noi, unde există o relaţie de colaborare între oameni şi instituţii. Îmi amintesc în acest context de o aplicaţie lansată acum doi ani, „Fix My Street" (n.r. - repară-mi strada), unde utilizatorii raportau direct autorităţilor responsabile problema pe care o au pe strada lor. S-au rezolvat peste 2.000 de diverse probleme - semafoare defecte, gropi în asfalt, lămpi stricate. Acesta este un exemplu bun de conlucrare în societate.
Cum rămâne cu categoria de oameni care nu are acces la internet?
Avem aceeaşi situaţie şi în Marea Britanie. Foarte mulţi oameni nu utilizează internetul, fie că nu au acces la el sau nu pot folosi c