Climatul economic din ultimii ani a impus noi reguli in evaluarea serviciilor juridice. Desigur, ne putem referi si la piata din intrega lume, insa as prefera sa reduc subiectul la segmentul care imi este indeajuns de cunoscut incat sa imi permit sa scriu despre el.
Fara a incerca sa emit o prorocire, asa cum domnul Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului BNR si un vechi reper pentru mine, numeste intelept previziunile economice, pot remarca felul in care valoarea serviciilor profesionale juridice s-a adaptat la ceea ce Wall-Street.ro numeste “noua economie”.
Este mai mult decat evident ca nu putem vorbi despre siguranta si predictibilitate in mediul economic actual, asa ca putem considera ca orice client de servicii juridice va calcula orice factura primita pe baza valorii reale a serviciilor care i-au fost oferite. Mai aproape de limbajul de marketing, va cauta sa stie care este Return On Investment (ROI). Am auzit acest termen de la avocati coordonatori, folosit corect atunci cand venea vorba despre activitatile de marketing. M-am intrebat frecvent care este un adevarat ROI in cazul serviciilor juridice si daca, asa cum avocatii isi pun intrebarea ce ROI pot avea de pe urma unei actiuni sau a unui eveniment, clientii serviciilor juridice solicita si ei acelasi lucru.
In multe cazuri, cred ca e greu de masurat ce valoare are o opinie sau alta sau cum se poate cuantifica un contract sau un altul. Atunci cand nu este vorba despre litigii sau arbitraje, valoarea vine din caracteristici ce formeaza un pachet impreuna cu serviciul juridic per se. Un fee pentru un serviciu juridic capata o alta valoare odata ce, in afara de solutii, opinii sau reprezentari, dosare si tone de documentatie, primeaza si alte criterii, in enumerarea carora va indemn sa imi aduceti oricate completari.
Promptitudine. Termenele limita sunt foarte importante i